webshop

Rögtön az elején lelőjük a választ: a felkészült, kitartó és tudatos tulajdonosától válhat sikeressé egy webáruház. Ő az, aki hozzá teheti azt a pluszt, amivel kitűnik a tömegből a vállalkozás. Persze, kell a szerencse is, de a tervezett építkezés, a jól kialakított struktúra és üzemelés kulcsfontosságú. A technikai háttértől a fulfillmentig megnézzük, mik a legfontosabb területek a webáruház sikerét illetően, hova kell különösen nagy figyelmet fordítania egy kezdőnek.

Elvárható technikai háttér

Egy webáruház indulásakor végtelen mennyiségű pénz elkölthető a felület kialakítására és marketingre. Fontos, hogy megtaláljuk azt a mértéket, ami szükséges a sikerhez, de még nem jelent felesleges anyagi terhet. Bárhogy is tervezünk, kezdő webáruházként nagy esély van arra, hogy előzetes terveinken módosítani szükséges. Ezért nem csak jó minőségű technikai hátteret kell biztosítanunk, hanem a rugalmasságot is szem előtt kell tartanunk.

Átlátható és logikusan felépített felület, gyors betöltődés és szerver, bővíthető tárhely jelenti az alapot. Saját fejlesztés helyett praktikusabb bérelnünk egy webshop motort, ami jelentősen csökkenti kezdeti kiadásainkat és megkönnyíti az üzemelés közben szerzett tapasztalatok alapján történő finomhangolásokat. Ha nem vagyunk profik a programozásban, az induláskor mindenképpen legyen informatikai segítségünk: akár saját partnerünk, akár a webshop motorhoz tartozó háttértámogatásként. A segítség legyen profi, a kezdeti hibák később bosszulják meg magukat.

A technikai háttér kialakításakor válasszunk jó minőségű és a jövőben bővíthető szolgáltatást. Nincs akkora árkülönbség egy tökéletesen és gyorsan üzemelő rendszer bérlése és egy kompromisszumokkal teli verzió között, mint amennyi munkaórát és bosszúságot okoz később az átállás egy jobb szolgáltatóhoz vagy amennyi bevételtől elesünk a hiányosságok miatt. Felesleges funkciókra ne költsünk, de az alapokon ne spóroljunk.

Átgondolt termékkínálat

Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni a kérdést, akkor mindössze két út áll előttünk. Választhatunk olyan termékeket, amivel mások is sikeresek, amikre bizonyítottan van kereslet és megtalálnunk annak a módját, hogyan tudunk piaci versenytársainknál jobbak lenni, vagy olyan termékkel rukkolhatunk elő, ami másnál nem érhető el. Utóbbi esetben a fő feladat az előzetes megvizsgálása annak, hogy van-e valós és fizetőképes kereslet az általunk kínált termékre.

Lépjünk kicsit hátrébb. A termékkínálat kialakításakor több dolgot kell megvizsgálni. Az első, hogy a termékek beszerzése mennyire stabilan biztosítható, mind annak minőségét, mind árszintjét tekintve. Ezután jöhet annak vizsgálata, hogy a termékre létezik-e kereslet, van e olyan általunk elérhető célközönség, akinek valamilyen problémájára választ ad a termék. Ha létezik, meg kell vizsgálnunk a piacot, hogy jelenleg miként tudják a fennálló problémát orvosolni az emberek és meg kell tudnunk válaszolni azt a kérdést, hogy mi miben tudnánk jobbat kínálni. Ha pedig ez is megvan, akkor már csak annyi a feladatunk, hogy kiszámoljuk, gazdaságilag megéri-e belevágnunk.

Megfelelő árpolitika

Minden termék eladható, a kérdés csak az, hogy milyen áron. Ez persze egy elég fontos kérdés és alapvetően határozza meg azt, hogy érdemes-e a termékkel foglalkoznunk. Az árpolitika kialakításánál többfajta irányvonalat követhetünk, de kezdőként két szempontot kell fókuszban tartanunk: a saját profitot és a piacon elérhető helyettesítő termékek árát. Nézzünk rá mindkét kérdésre.

Nem lehet elégszer leírni, mik a legfontosabb alapkövei az árpolitikának. A termék beszerzési ára és az eladási ára közötti különbség az árrés. Az árrésből kell fedezni minden működési kiadásunkat: technikai kiadások, személyi költségek, marketing, logisztika. Az árrés költségekkel csökkentett része a profit. Tehát az árrés még messze nem a profit. Olyan árréssel kell dolgoznunk, ami a költségeinken felül az általunk elvárt profitot is kitermeli. Ha ez nem megvalósítható, akkor a termék forgalmazása pusztán gazdasági szempontból nem éri meg.

A helyettesítő termék fogalma azt a piacon elérhető terméket jelenti, ami kiválthatja az általunk kínált ajánlatot. Ez lehet teljesen ugyanaz a termék, vagy ugyanazt a célt szolgáló termék. A hazai piac nagyon árérzékeny. Természetesen az áron felül számít a minőség és a különböző kapcsolódó szolgáltatások rendszere, de a fogyasztók nem igazán vásárolnak drágábban, mint ahogyan azt a piacon nagyjából megszokták (ez egyébként a referencia ár fogalma).

Tehát olyan árazást kell alkalmaznunk, ami illeszkedik a piacon tapasztalható referencia árhoz vagy kevesebb annál és ezzel egyidejűleg biztosít elég profitot számunkra.

Célratörő kommunikáció

Már említettük, hogy a technikai háttér mellett a marketing az egyik végtelen zsák, amibe beleönthetjük forrásainkat. Nagyon könnyű pénzügyileg elcsúszni itt, miközben elengedhetetlen láthatóságunk biztosítása.

A marketing alapja, hogy ismerjük célközönségünket, tudjuk, hogy micsodát, miért és kinek szeretnénk eladni. Ha ez nincs meg vagy nem elég pontosan lehatárolt, akkor a marketing nem lesz kellően hatékony. Ismernünk kell azt a problémát, amire megoldást kínálunk hiszen ezáltal tudjuk megszólítani a megfelelő fogyasztókat. Erről a témakörről önálló cikkek, könyvek és továbbképzések sora szólhatna, így jobban itt nem mélyedünk bele.

Ugyanakkor a bekezdés címében nem véletlenül használtuk a kommunikáció és nem a marketing kifejezést. A webáruház kommunikációjának minden téren céltudatosnak kell lennie. A megfelelő stílust, nyelvezetet és formát kell alkalmaznia a weboldalon, a hírlevelekben, az értékesítés során és az ügyfélszolgálaton is. Nem elég csak akkor figyelnünk a kommunikációra, amikor egy marketing kampányt készítünk elő, hanem folyamatosan szem előtt kell tartanunk legfontosabb céljainkat és minden megszólalásunkat úgy megtervezni, hogy közelebb kerüljünk megvalósításukhoz.

Pontos teljesítés

A webáruházak tervezésekor egy nagyon fontos lépés gyakran háttérbe szorul: az, hogy a terméknek valóban oda is kell jutnia a vásárlóhoz. A tökéletesen működő honlap és a szuper marketing semmit nem ér, ha a végén nem tudjuk teljesíteni a vásárló megrendelését. A fizikai teljesítés mellett még egy téren jelenthet gondot, ha a logisztika részleteit kifelejtjük a tervezésnél: ez a már feljebb említett árpolitika. Nagyon sok webáruház nem tudja, mennyibe kerül adott termékéhez kapcsolódó logisztikai költsége, így aztán nem is lehet pontosan meghatározni, hogy az árrésből végül mennyi is lesz valóban a profit.

A webáruház logisztikájára már a kezdetektől gondolni kell. Az első néhány megrendelés még teljesíthető egy garázsból vagy raktárrá alakított szobából, de ha felpörögnek az események (ami alapvetően jó), akkor hamar eluralkodhat a káosz. Az indulás pillanatától kezdve keresnünk kell a megoldást arra, hogyan tudjuk gyorsan, hiba nélkül, kiszámítható költségek mellett lebonyolítani minden logisztikai feladatunkat. Szerencsére erre létezik már egyszerű megoldás, a logisztika kiszervezése, amit fulfillmentnek hívunk.

A kiszervezéssel minden logisztikai teher lekerül vállunkról, a partnerünk raktározza és nyilvántartja készletünket és beérkező rendelések esetén azonnal kigyűjti, csomagolja és leszállítja a szükséges termékeket. A profi árukezelés miatt a munkavégzés gyorsabb és pontosabb lesz, ami növeli az ügyfelek elégedettségét és nagyobb bevételt biztosít számunkra. Hasonlóan fontos, hogy a kiszervezett logisztika költségei skálázhatóak és általában kedvezőbbek, mint egy saját raktár fenntartása. A fulfillmenttel időt és pénzt spórolhatunk meg, miközben szolgáltatásunk minősége javul.

Fotó forrása: Unsplash

Kapcsolódó cikkek
Latest Posts from Manager Magazin